Един ден в Рила: От язовир Белмекен до връх Белмекен през Равничалското езеро и обратно

Търсите идеи за еднодневна разходка в планината? Днес ви споделям за един изключително приятен кръгов маршрут в Рила – язовир Белмекен – връх Белмекен – Равничалско езеро (хижа Белмекен)- язовир Белмекен. Общата му дължина е около 13 км и се изминава за около 6 часа с почивките в зависимост от физическата подготовка. Разстоянието си го бива, но е абсолютно постижимо в рамките на деня особено ако се намирате близо до региона. А гледките са повече от красиви и си заслужават мускулната треска на следващия ден.

Ще разделя прехода на части, тъй като смятам, че по този начин тази статия ще ви бъде максимално полезна.

– Как се стига до язовир Белмекен?
– От язовир Белмекен до връх Белмекен
– От връх Белмекен до хижа Белмекен и Равничалското езеро
– От хижа Белмекен до язовир Белмекен

Както всеки път, в края ѝ ще откриете и важните неща, които трябва да вземете предвид, ако планирате същия преход.

Как се стига до язовир Белмекен?

Язовир Белмекен - маршрути

Язовир Белмекен се намира в община Пазарджик, в подножието на едноименния връх. Разположен е на 1923 метра надморска височина, по течението на река Сестримска.

Разстоянието от София до язовира е около 130 километра и се изминава за приблизително 2 часа и половина. Самият язовир също е идеален вариант за еднодневна разходка от София особено през пролетните и есенните дни, когато дните са по-кратки.

Единственото важно нещо, което трябва да имате предвид тук, е да тръгнете по пътя Костенец – Белово – Юндола – язовир Белмекен. Навигацията ще ви прекара през Сестримо и Мартинови бараки, тъй като от там маршрутът е по-кратък, но пътят е по-лош и реално горният отнема същото време.

От язовир Белмекен до връх Белмекен

Началото на маршрута към върха започва от една дървена табела, вдясно от язовирната стена. На място има паркинг, където може да отставите колата си. Приблизителните координати са 42.149433, 23.776933. От там нагоре пътеката е широка и сравнително полегата в първите 20-30 минути. Маркировката е в червено.

от язовир Белмекен до връх Белмекен

Важно е да спомена, че след този етап пътеките се разделят, а всяка има по няколко разклонения и маркировка няма. Маршрутът е предимно почвен, на открито и на доста места се върви буквално през клековете, затова ви препоръчвам да сте с дълги дрехи.

Откъде ще минете в общи линии е личен избор, тук е важно да следвате посоката, а именно – към върха. Ние се доверихме на маршрута, който ни показваше приложението OsmAnd и когато на върха се засякохме с групичка, която бяхме срещнали в началото, бяхме сигурни, че не сме сбъркали. Пътеката, по която тръгнахме след широкия път, беше малко по-тегава, но доста по-бързо качихме надморската височина.

По-полегата пътека и тази, по която ние тръгнахме, се засичат непосредствено преди да започне по-същественото катерене, а там и червената маркировка отново се появява. Върхът сякаш се вижда все по-близо, но остава още поне час катерене. Пътеките за нагоре отново са няколко.

Картата на OsmAnd ни посочи пътека, която заобикаля директното катерене, минава зад върха и се слива с пътеката към хижа Белмекен. Ние обаче решихме да минем „напряко“ и хванахме тази вдясно, която води нагоре. От там минават и повечето туристи, така че лесно ще я познаете.

Виж още: Туризъм за начинаещи планинари – какво, къде и как?

Връх Белмекен - маршрути
Пътеката вдясно води направо към върха, тази вляво също може да ви заведе, но е една идея по-дълга.

От там следва едно продължително изкачване със страхотни гледки към язовир Белмекен. Ние спирахме няколко пъти, за да починем и да им се насладим.

Язовир Белмекен - връх Белмекен - гледки и разстояние

Голямата заблуда, докато изкачвахме тази част беше, че след като изкачим хълма, ще сме стигнали върха. Оказа се, че има още едно хълмче за изкачване…а след него още едно. Беше ни доста смешно, но все пак имайте едно наум, че самият връх реално не се вижда и ви чака още катерене, след като достигнете видимата част.

Изкачване на връх Белмекен

Горе на върха е доста широко и може да седнете да си починете и да се насладите на красивите гледки във всички посоки.

Връх Белмекен - височина - 2626 мета

Ние изкачихме върха за 2 часа и половина, като спряхме за една 20-минутна почивка преди най-голямото катерене, защото бяхме доста гладни.

Горе на върха прекарахме 15 минути и точно там решихме да отидем и до хижа Белмекен, тъй като не се чувствахме много изморени. Не бяхме планували прехода си така, но имахме достатъчно време, сили и вода със себе си и си казахме „защо пък не“. Погледнахме маршрута на OsmAnd и се запътихме към Равничалското езеро и хижа Белмекен.

От връх Белмекен към хижа Белмекен и Равничалското езеро

Разстоянието от върха до хижа Белмекен е около 3 километра и на слизане се изминава за около 50 минути. Пътеката към хижата започва вляво от табелките, където се намира коловата маркировка. Може да следите и някое приложение, но трудно бихте могли да я объркате. От там надолу ви чака около 15 минути спускане по пилоните, докато не достигнете равна поляна. Там пътеката се разделя – надясно отивате към хижа Белмекен, а вляво са пътеките за връх Равни чал и пътеката към язовира. Хващате пътеката надясно и след това вървите само по нея.

Връх Белмекен - хижа Белмекен - маршрут
Така изглежда поляната. Пътеката която трябва да хванете се намира вдясно от тази колова маркировка.

Има червена маркировка, на места жълта, на други места синя, но като цяло няма как да се объркате, защото е доста утъпкана и ясна. Маршрутът тук е доста лек и приятен, има едно по-голямо спускане непосредствено преди хижата. Гледката от тази част на пътеката ме впечатли най-много.

Хижа Белмекен и Равничалското езеро - маршрути

Спускането отнема по-малко от 10 минути и вече сте пред хижа Белмекен и на брега на Равничалското езеро. Мястото е наистина приказно и много спокойно. В хижата ни посрещна млад усмихнат мъж и отношението му беше изключително мило и любезно през цялото време.

Взехме по една студена бира и обяд и седнахме на масичките отвън, за да хапнем. Имайте предвид, че цените в хижата са една идея по-високи – ние платихме около 60 лева за обяд за трима + бира за всеки. Лично аз смятам, че цената си заслужава предвид усилията, които коства достигането на каквито и да е стоки на такова отдалечено място. На хижата прекарахме около час и тръгнахме обратно към язовира.

Хижа Белмекен - работно време

От хижа Белмекен към язовир Белмекен

Маршрутът обратно е най-леката и приятна част от прехода. Ние слязохме от хижата до язовира за по-малко от 2 часа, но е хубаво да си предвидите поне толкова за спускането. До поляната с коловата маркировка, която ви показах на снимката горе, реално изминаваме същия път. Малко по-труден е само първият участък, където имаме изкачване, но той отнема не повече от 10-15 минути.

От там нататък до язовира ни чака само ходене по полегати пътеки, спускане и много красиви гледки. Следваме отново червената маркировка. Тази пътека се слива с пътеката за върха и отново се връщаме на познатата пътека, по която да се върнем до язовира.

Хижа Белмекен - язовир Белмекен - маршрут

Важни неща, които да вземете предвид:

1. Предвидете си повече време за разходка, ако планирате кръгов маршрут. Ако искате да изкачите само връх Белмекен и да се върнете обратно, ще са ви нужни около 4 часа.

– Ние пътувахме от София, тръгнахме в 7:30 ч. сутринта, пристигнахме около 10:00, закусихме на брега на язовира и целият преход ни отне около 5 часа и половина. С почивките и без да бързаме. После се насладихме на последните слънчеви лъчи край язовира за около час и половина и се прибрахме в София към 21:30 ч.
  2. Целия маршрут е на открито и никъде по пътеките няма вода.

Вземете си достатъчно вода и бъдете облечени или с дълги дрехи – в нашия случай блузите с дълъг ръкав и UV защита бяха game changer. Препоръчвам с 2 ръце. Ако решите да посещавате хижата, може да си напълните вода от чешмата навън. П

Преди самия преход може да си напълните вода от чешмите по пътя от Юндола към язовир Белмекен. Имайте предвид, че някои от тях са пресъхнали и е най-добре да спрете на първата. Намира се вдясно от пътя и няма как да я пропуснете.
  3. Може да изминете маршрута и по обратния ред, но ви препоръчвам да изберете този описан в статията – язовир Белмекен – връх Белмекен (през пътеката вдясно) – хижа Белмекен – язовир Белмекен.

По този начин ще щадите максимално ставите си, слизайки по по-полегати пътеки, а най-големия наклон ще сте изминали изкачвайки се. При нас не беше планувано, но когато слизахме, осъзнахме, че сме направили най-добрия избор без да искаме.

П. С. Имайте предвид, че от язовира през реката по билото с жалоните (зимната пътека) до хижата и обратно по същия маршрут, разстоянието е 18 километра.

Ако имате други въпроси, може да ми пишете на лично съобщение във Facebook страницата на блога, или на личния ми профил в Instagram.

Можете да се абонирате за бюлетина на блога, за да получавате информация директно на вашия имейл.

В планината Природни забележителности Рила

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )